Artsteps: crea les teves exposicions en VR

Tant la realitat augmentada (AR) com la realitat virtual (VR) són tecnologies emergents que estan agafant protagonisme en el camp educatiu. Tot i que ja fa una bona colla d’anys que han vist la llum, la seva vinculació amb la docència no ha estat prou desenvolupada i, sovint, trobem experiències que són molt espectaculars, però que tenen poca base pedagògica.

Existeixen diverses eines per crear experiències que incloguin l’AR o la VR. Les que produeixen resultats més elaborats normalment requereixen algun tipus de coneixement en el camp de la programació o bé són de pagament. Però, de tant en tant, apareix algun recurs que pot aportar valor a la docència i que es gratuït -o bé té una part operativa gratuïta.

És el cas d’Artsteps, una aplicació que permet crear exposicions en realitat virtual i que tothom pot visitar. El format de la visita pot fer-se a través de l’ordinador; en aquest cas, l’aplicació ens permet transitar per l’interior d’un espai on podem observar les “obres d’art” (ara en parlarem) que hi ha penjades a la paret. Però també ofereix la possibilitat de descarregar l’aplicació en un dispositiu mòbil, posar-lo en unes ulleres VR (poden servir les de cartró que es poden trobar a un cost molt econòmic), i tenir la sensació d’estar passejant per l’interior de l’exposició.

Vista d’una sala creada amb Artsteps

I les “obres d’art” que podem trobar a les parets poden ser, per exemple:

• Quadres rellevants per a una determinada matèria.
  • Imatges creades pels propis estudiants.
  • Imatges que continguin un mapa mental d’un determinat tema.
  • Infografies que parlin d’un determinat contingut.

Veureu que les possibilitats són moltes. A més, existeix la possibilitat de fer un clic sobre cadascuna d’aquestes imatges per fer aparèixer el seu títol i una explicació. D’aquesta manera, s’amplia la informació visual. I també es poden afegir objectes en 3D que podem trobar per la xarxa o que hagin sigut creades pels nostres estudiants.

Aquesta aplicació es mostra molt interessant per crear espais virtuals on compartir coneixement. Val la pena fer-hi un cop d’ull per veure’n les seves potencialitats i poder-ne valorar el seu ús en la nostra docència.