TPACK: un marc teòric a tenir en compte

L’any 2006, Matthew J. Koehler i Punya Mishra, de la Michigan State University, van descriure un marc de coneixement del professorat per a la integració tecnològica anomenat coneixement de contingut pedagògic tecnològic. Originalment van fer servir l’acrònim TPCK, però actualment es coneix com a TPACK (technology, pedagogy, and content knowledge). Aquest marc es basa en un d’anterior de Lee Shulman que noés contemplava el coneixement del contingut pedagògic (PCK). Koehler i Mishra hi afegeixen, per tant, el coneixement tecnològic.

El desenvolupament del model TPACK per part del professorat és fonamental per a un ensenyament eficaç amb tecnologia. La interacció d’aquests cossos de coneixement, tant a nivell teòric com a la pràctica, produeix els tipus de coneixement flexibles necessaris per integrar amb èxit l’ús de la tecnologia en l’ensenyament.

Van elaborar un diagrama que explica la relació entre aquests tres tipus de coneixements.

Marc TPACK i els seus components de coneixement

El coneixement de contingut (CK) és el coneixement que té el professorat sobre la matèria a aprendre o a ensenyar. Cal tenir en compte el nivell educatiu per ajustar aquest coneixement. El coneixement dels continguts és de vital importància per als professors. Com va assenyalar Shulman (1986), aquest coneixement inclouria el coneixement de conceptes, teories, idees, marcs organitzatius, coneixement d’evidències i proves, així com pràctiques i enfocaments establerts per desenvolupar aquest coneixement.

El coneixement pedagògic (CP) és el coneixement profund del professorat sobre els processos i pràctiques o mètodes d’ensenyament i aprenentatge. Engloben, entre altres coses, propòsits, valors i objectius educatius generals. Aquesta forma genèrica de coneixement s’aplica per comprendre com aprenen els estudiants, habilitats generals de gestió de l’aula, planificació de lliçons i avaluació dels estudiants. El professorat amb profunds coneixements pedagògics entén com els estudiants construeixen coneixements i adquireixen habilitats i com desenvolupen hàbits mentals i disposicions positives cap a l’aprenentatge.

El coneixement tecnològic (TK) sempre està en un estat de canvi, més que els altres dos dominis bàsics de coneixement del marc TPACK (pedagogia i contingut). En qualsevol cas, aquest coneixement fa referència a saber de quina forma les tecnologies es poden convertir en aliades de les experiències d’aprenentatge. I no només es refereix a tecnologies utilitzades directament pel professorat sinó a com aquest professorat pot incentivar a què el seu alumnat incorpori de forma eficient les tecnologies per afavorir aprenentatges.

La intersecció entre aquests tres cercles de coneixement és la combinació òptima a la que hauria de tendir qualsevol docent.

Hi ha un exercici interessant: dibuixeu el vostre propi diagrama en un full de paper, però dimensionant la mida dels cercles. És a dir, dibuixeu cercles més grans per als coneixements que domineu més i cercles més petits per a aquells en els que hi teniu dificultats. El resultat serà un bon indicador de cap a quin sentit heu d’orientar la vostra formació continuada, sempre amb l’objectiu final de poder dissenyar experiències d’aprenentatge que tinguin més èxit.

A la xarxa podeu trobar molta informació sobre aquest marc teòric. Si voleu, podeu començar per llegir aquest article.