Etapa final del Taller sobre com aplicar estratègies d’aula inversa

El taller sobre com aplicar estratègies d’aula inversa que s’ha anat realitzant al llarg d’aquest curs, arriba a la seva etapa final. Hi participen un grup de professors de diferents facultats (Facultat de Ciències Econòmiques i Empresarials, Facultat d’Infermeria, Facultat de Ciènices, Escola Politècnica Superior i Facultat de Medicina) que han posat en pràctica les diferents estratègies pròpies d’aquest enfocament a les seves aules. En aquest sentit, els participants han estat treballant en tres grups, cadascun centrat en el desenvolupament d’una de les estratègies següents:  – Peer Instruction (Instrucció per parelles) – Just in Time Teaching (Ensenyament just-in-time) – Aprenentatge basat en equips El taller es va iniciar amb sessions de treball conjunt per tal de planificar les tasques i familiaritzar-se amb aquestes estratègies. Aquestes sessions es van complementar amb un període de treball personal durant el qual es van programar estratègies concretes d’aula inversa. Durant aquest període, els participants van treballar a través de la plataforma virtual Moodle per compartir reflexions, dubtes i consultes.

El taller ha inclòs la implementació a l’aula de les activitats dissenyades i planificades en relació a l’estratègia d’aula inversa escollida. Així, el dia 14 de desembre es va posar en pràctica l’estratègia “Just in Time Teaching” en una assignatura de la Facultat de Ciències Econòmiques i Empresarials. El 19 de febrer es va implementar l’estratègia d’“Aprenentatge basat en equips”, en una classe de l’assignatura de “Química dels elements”, durant el desenvolupament de la qual el professor va utilitzar l’aplicació Plickers. El 12 de març va tenir lloc la darrera sessió d’implmentació en què es posava en pràctica l’estratègia “Just in Time Teaching”, realitzada en una classe d’Economia financera i comptabilitat. Durant el seu desenvolupament les professores que l’impartien van utilitzar també l’aplicació Plickers.

En aquestes sessions han participat com a observadors la resta de participants del taller, a més del professor que tutoritza i dinamitza el taller, José Luis Medina, de la Universitat de Barcelona i membres de l’equip de l’ICE.

Cada sessió d’implementació ha estat seguida d’una sessió de debat i anàlisi sobre les experiències que s’han anat posat en pràctica a les classes i que han estat objecte d’observació per part de la resta de companys.

En la seva fase final, s’ha previst una sessió conjunta de treball per tal de posar en comú les diferents experiències i analitzar conjuntament l’aplicació de les estratègies d’aula inversa a les classes. Està previst cloure aquesta etapa de formació amb una jornada final de presentació de les experiències realitzades. Està previst  organitzar aquesta sessió a finals de curs. N’informarem al PDI a través d’aquest Butletí.