Podcàsting

El podcàsting consisteix en la distribució d’arxius multimèdia mitjançant un sistema de redifusió que permet, opcionalment, subscriure’s. Moltes vegades els arxius van associats a un programa que en permet la seva descàrrega.

Tot i que el concepte es refereix a la distribució de qualsevol tipus d’arxiu multimèdia, generalment el terme s’utilitza per fer referència a arxius d’àudio i s’associa, sovint, al concepte de ràdio per internet. D’aquesta manera, la major part de ràdios tenen un servei de podcast per poder recuperar les emissions de dies anteriors.

El terme deriva de les expressions anglosaxones Play-On-Demand i broadcasting.

En docència podem fer servir els podcasts per a distribuir continguts en format d’àudio o, fins i tot, per incrustar-los en les nostres assignatures de Moodle (o de qualsevol altre lloc web). La idea és que l’alumnat pugui escoltar-lo en qualsevol lloc i en qualsevol moment.

A la xarxa es poden trobar diversos llocs que ofereixen la possibilitat de gravar àudios i distribuir-los en forma de podcast. Molts d’ells permeten l’emmagatzematge gratuït i d’altres tenen algunes limitacions d’espai. La majoria d’elles compten, a més, amb apps per a dispositius mòbils. Us en fem una breu selecció perquè trieu i remeneu:

• Spreaker. Permet crear arxius de fins a 15 minuts de durada i emmagatzemar fins a 5 hores de contingut. Té diverses opcions de pagament.
  • Podbean. Fins a 5 hores d’emmagatzematge. Diversos plans de pagament.
  • Anchor. Emmagatzematge gratuït il·limitat. Eines d’edició. Analítiques d’ús. Permet la importació d’arxius que estiguin allotjats en altres serveis.
  • Podomatic. 500Mb d’espai gratuït d’allotjament. Opció Pro de pagament.

Valoreu si el concepte de poder distribuir arxius d’àudio encaixa amb la vostra manera d’exercir docència. Si utilitzeu una metodologia d’aula inversa o feu docència semipresencial, segur que els podcasts són una bona opció. Si encaixa, llavors busqueu l’eina que més us convingui.