Blackboard Collaborate

La docència universitària ja fa temps que demana un canvi per adaptar-se a les noves maneres d’ensenyar i aprendre.

Cal passar de la unidireccionalitat a un aprenentatge col·laboratiu on l’estudiantat sigui l’autèntic protagonista del seu aprenentatge. Cal defugir de l’ensenyament basat en memoritzar conceptes. Cal personalitzar l’aprenentatge perquè cada estudiant tingui la garantia que podrà realitzar aprenentatges significatius durant la seva estada a la universitat.

La pandèmia que hem viscut recentment no ha fet més que accelerar alguns dels processos que ja estaven engegats. No poder tenir un contacte presencial regular amb l’estudiantat, ha fet replantejar moltes coses. I, més enllà d’intentar reproduir el que ja fèiem, però en format virtual, l’escenari actual ens ofereix l’oportunitat de reflexionar sobre els processos d’ensenyament i aprenentatge i de fer canvis en com portem a terme la nostra docència.

Es fa imprescindible una eina per mantenir contacte virtual amb l’estudiantat. L’oferta que podem trobar al mercat és molt alta. Sembla, però, que les eines que s’utilitzen de forma més generalitzada són Google Meet, Microsoft Teams, Zoom i Blackboard Collaborate.

Després d’una profunda anàlisi de totes les opcions disponibles, la Universitat de Girona ha optat per escollir Blackboard Collaborate. Des del juliol ja està integrada a Moodle.

Algunes de les característiques d’aquesta eina que poden ajudar-nos a aquella reformulació de la docència que expressàvem més amunt són:

• Integració amb Moodle. Molt fàcil de configurar. A més, només es pot accedir a la sessió a través de l’enllaç que hi ha a l’assignatura.
  • Comunicació bidireccional. Ofereix molta facilitat en la participació de l’estudiantat, cosa que no fan les sessions en streaming.
  • Control d’assistència. Elabora un informe acurat sobre el temps de connexió de cada participant.
  • Ofereix molts recursos que afavoreixen una alta interactivitat:
    • es poden plantejar preguntes durant la sessió,
    • gestió de documents compartits on professorat i estudiantat pot fer anotacions,
    • compta amb una pissarra virtual on hi pot escriure professorat i estudiantat,
    • permet copsar les reaccions dels assistents (estat): contents, no entenen el que s’explica, demanar que es vagi més lent…,
    • demanar el torn de paraula
  • Facilitat de treballar en grup: es pot subdividir el gran grup en grups petits i, si cal, retornar al gran grup.
  • Eina de xat integrada. Tant per al gran grup, com xats privats.
  • Permet la gravació de les sessions. Només l’estudiantat de l’assignatura pot accedir a la gravació.

Dins del curs Eines per a la docència i el treball a distància, obert a tot el PDI a La Meva>Docència>Cursos, hi trobareu una guia d’ús sobre
la plataforma Blackboard Collaborate. També, les gravacions de dues essions en línia realitzades sobre aquesta eina. A finals de setembre està previst realitzar una nova sessió en línia per resoldre dubtes sobre l’ús d’aquesta plataforma. Se n’informarà a través del Butlletí ICEberg (enviat quinzenalment).