Timelines: una bona manera d’organitzar la informació

Les línies del temps, o timelines, són representacions gràfiques que mostren un conjunt d’informació ordenada de forma cronològica. Totes aquelles dades que siguin susceptibles de ser ordenades en el temps, poden formar part d’una línia de temps.

Són molt útils en entorns docents perquè ajuden tant a estudiants com a investigadors a comprendre els esdeveniments que han tingut lloc en un període determinat de temps. Tot i que podem pensar que les línies de temps són eines adequades per a explicar fets històrics, també ho poden ser per comprendre l’evolució de qualsevol concepte o artefacte al llarg del temps. I això fa que siguin útils per a qualsevol matèria.

I, com sol ser habitual, més enllà de pensar en material que el professorat pot oferir al seu estudiantat (de creació pròpia o creat per altres persones), podem pensar en què siguin els propis estudiants qui creïn les línies de temps. D’aquesta manera l’etudiantat es converteix en agent actiu del seu propi aprenentatge.

Tot i que es pot crear línies de temps amb qualsevol editor de text o editor gràfic, a la xarxa es poden trobar moltes eines que ens poden ajudar en la seva confecció i que hi afegeixen el component de la interactivitat. Algunes d’elles són de pagament malgrat tinguin una versió gratuïta amb prestacions reduïdes.

En aquest espai us en recomanem dues que us poden funcionar prou bé.

La primera és TimelineJS. És una aplicació gratuïta ideal per a crear línies de temps que tinguin una vintena d’esdeveniments. Les dades s’han d’organitzar en un full de càlcul de Google (del que ens en proporcionen una còpia). Això fa que la seva creació pugui ser col·laborativa. La mateixa pàgina web et va guiant per totes les passes que cal fer. Tot seguit en teniu un exemple (feu clic sobre la imatge).

Una altra bona opció gratuïta és TimeToast. TimeToast permet als usuaris crear cronologies ràpidament. Es poden crear intervals de temps per enllaçar els esdeveniments de la línia de temps a grups més petits. Entre els principals avantatges podem trobar que es poden descarregar les cronologies en JPG, GIF o PDF, que la versió gratuïta sense marques d’aigua ni anuncis o que cada esdeveniment pot contenir text, una imatge i un enllaç. Per contra, aquesta aplicació disposa de poques opcions de personalització (color, tipus de lletra, etc. no es poden personalitzar), que les dates de la cronologia no es poden editar (només es pot suprimir un esdeveniment i afegir-ne un de nou o que no ofereix assistència tècnica.

Us proposem, doncs, d’explorar l’ús de les línies de temps per a ús docent i a buscar aquella eina que s’ajusta més a les vostres necessitats. Bona feina!