Model RAT

En el darrer butlletí us vam parlar del model SAMR de Ruben Puentedura, un framework que ajuda a valorar l’impacte de l’ús de les tecnologies en docència. Seguint amb aquest mateix enfocament, en aquesta entrada us parlarem d’un altre model: el model RAT.

Dra. Joan Hughes

Aquest model va ser desenvolupat per la Dra. Joan Hughes en col·laboració amb la Dra. Ruth Thomas i la Dra. Cassie Scharber. Joan Hughes té una àmplia experiència docent i investigadora en el camp de tecnologia educativa. La seva investigació i ensenyament se centra en l’aprenentatge del professorat i en la integració tecnològica en entorns docents, sobretot a les primeres etapes educatives.

Ha estudiat de quina manera el professorat i l’estudiantat utilitzen les tecnologies dins i fora de l’aula per a l’aprenentatge dels continguts i com les institucions educatives donen suport a la integració de la tecnologia a l’aula. També explora la formació de nou professorat (en programes de certificació universitaris) per determinar de quina manera es preparen per utilitzar les tecnologies en el seu futur.

RAT correspon a un acrònim: replacement, amplification, transformation. Cadascun d’aquests nivells correspon a una de les maneres com es poden utilitzar les tecnologies en entorns d’aprenentatge:

• Tecnologia com a reemplaçament: la tecnologia s’utilitza per substituir i, en cap cas, per canviar les pràctiques educatives establertes, els processos d’aprenentatge dels estudiants o els objectius de contingut. La tecnologia només serveix com un mitjà (digital) diferent per al mateix objectiu educatiu. Normalment, tot el que canvia és el mitjà a través del qual es compleix un propòsit ben establert.
  • La tecnologia com a amplificació: la tecnologia augmenta l’eficiència, l’eficàcia i la productivitat de les pràctiques educatives, els processos d’aprenentatge dels estudiants o els objectius de contingut. Les tasques es mantenen fonamentalment iguals mentre que la tecnologia amplia les nostres capacitats d’eficàcia o racionalització.
  • La tecnologia com a transformació: la tecnologia reinventa aspectes de la instrucció, l’aprenentatge o el currículum de maneres noves i originals. Per exemple, podrien sorgir noves formes cognitives, implicar-hi gent nova o tenir accés a nous continguts.

Aquest model és contemporani amb el model SAMR de Ruben Puentedura i va publicar-se l’any 2006 (tot i que anteriorment que s’havia començat a desenvolupar.

Si comparem els dos models, podem apreciar que són molt similars. De fet, es pot arribar a la conclusió que l’amplificació del model RAT correspon als nivells d’aument i modificació del model SAMR. Així ho ha vist el Dr. Royce Kimmons.

Model RAT vs model SAMR

Si voleu aprofundir una mica més en el model RAT i la seva fonamentació teòrica, podeu consultar el document Assessing Technoloty Integration: The RAT – Replacement, Amplification, and Transformation – Framework de les doctores Huges, Thomas i Scharber.

Val la pena reflexionar sobre l’impacte de l’ús de les tecnologies en el disseny de les nostres experiències d’aprenentatge per assegurar que el seu ús aporta valor.