edutekaLab: eines educatives amb IA

Ja ho veieu. Tornem a parlar d’Intel·ligència Artificial (IA). Estem explorant noves eines que van apareixent (segur que vosaltres també ho feu). I ho fem des del punt de vista d’allò que poden aportar al disseny d’experiències d’aprenentatge. Estem convençuts que la IA generativa (aquella que és capaç de crear textos, imatges, vídeos, presentacions…) també pot ser generadora d’idees. Volem dir que, sovint, les eines d’IA no ens oferiran el “producte final” que estem buscant però, molt probablement, ens aportaran noves idees, nous punts de vista que podrem utilitzar per aconseguir els nostres objectius.

Avui us presentem un conjunt de quatre eines pensades per ser utilitzades directament en entorns d’aprenentatge. Es tracta d’edutekaLab, un espai desenvolupat per Eduteka, una plataforma educativa que pertany a la Universitat Icesi a Colòmbia i que s’encarrega d’oferir materials de qualitat a docents, directius escolars i formadors de mestres. I el que és més important: de forma gratuïta.

EdutekaLab és un ecosistema educatiu d’eines docents enriquides amb intel·ligència artificial que permet als docents estalviar temps en la gestió educativa, facilitant activitats clau de la seva tasca i ajudant-los a concentrar-se a guiar els estudiants cap a l’èxit acadèmic.

Aquestes quatre eines són:

• IDEA: aquesta eina utilitza la IA per crear projectes de classe personalitzats en pocs minuts. Permet triar entre diferents metodologies, editar i compartir el teu projecte.
  • rubrik: per crear rúbriques efectives i personalitzades utilitzant la IA. Rubrik ajuda a definir objectius d’aprenentatge clars i crear criteris d’avaluació adequats.
  • planeo: està dissenyat per simplificar la creació de cursos, facilita la planificació i l’organització de cursos, garantint una experiència d’aprenentatge estructurada i coherent.
  • Mítica: eina que permet diagnosticar una institució educativa. Model de gestió per a ús pedagògic de les TIC, que ajuda a integrar les TIC en una institució educativa. Dirigit a directius.

Un petit inconvenient amb el que ens trobarem és que haurem de treballar en llengua castellana. Però segur que podrem utilitzar alguna altra eina d’IA per fer la traducció al català.

Tot i que totes quatre aplicacions són molt potents, ens hem entretingut una mica més en la primera: en IDEA. Per poder-la utilitzar ens cal un registre (que podem fer amb un compte de Google). Un cop identificats ja podrem iniciar un nou projecte. El primer que haurem de decidir és si estem creant un projecte per a edicació primària o secundària, o volem un projecte per a Educació Superior. I, tot seguit, haurem de prendre algunes decisions en quatre passes (nosaltres ho expliquem havent decidir que volem fer un projecte per a educació superior):

1. Àrea de coneixement i nom del programa: amb dos menús desplegables que ens ajudaran a definir l’àrea de coneixement sobre la que volem desenvolupar el projecte.
  2. Característiques del projecte: on escollirem el tipus de metodologia activa que volem utilitzar i el nombre de sesssions que volem dedicar al nostre projecte.
  3. Tema del projecte: on trobarem un quadre on hem d’escriure el tema específic del nostre projecte. Quant més específics siguem, millors resultats obtindrem.
  4. Informació addicional: Aquest apartat és opcional. Tot i així, si es vol que el resultat sigui el més ajustat possible al que estem buscant, anirà bé definir el principal objectiu d’aprenentatge del nostre projecte i els temes que volem que s’hi incloguin.

Un cop tinguem definides totes les característiques del nostre projecte ja li podem dir que comenci a preparar-ne el contingut. Ens apareixerà una finestra emergent que ens va indicant el temps transcorregut. En funció del que li haguem demanat i de l’ús global que s’estigui fent de l’aplicació en aquells moments, pot trigar més o menys. Generalment seran pocs minuts.

Un cop acabat el procés, l’aplicació ens mostrarà un text on ens recomanarà editar el contingut per fer els canvis necessaris o bé fer clic al botó de “refinar activitats” per poder afegir més detalls i estratègies per utilitzar a l’aula.

La proposta que ens ofereix s’estructura en uns quants apartats:

• Títol
  • Introducció
  • Breu fitxa amb les dades bàsiques del projecte
  • Objectius
  • Requisits
  • Recursos
  • Activitats (organitzades en el nombre de sessions que hem demanat)
  • Avaluació

És molt probable que el resultat final no s’ajusti exactament al que volíem (sempre podem editar i refinar). Però segur que els que ens ofereix aquesta aplicació ens generarà bones idees per a aplicar als nostres dissenys docents.

El resultat final queda desat en el vostre perfil i, a més, es pot desar en format pdf o compartir-lo amb altres persones.

Proveu aquesta eina i alguna de les altres que us proposa educaLab. Segur que us sorprendran i que us seran útils.