Proper ICEberg Day amb Cristóbal Cobo

Re-pensar el aprendizaje en la era de la hiper-complejidad y el positivismo digital

El proper 27 de juny a les 10h tindrà lloc un nou ICEberg Day. En aquesta ocasió comptarem amb Cristóbal Cobo, director del Center for Research-Ceibal Foundation, a Uruguay i investigador de l’Oxford Internet Institute, de la University of Oxford.

Cristóbal Cobo és un professor i investigador sobre noves tecnologies educacionals, ha treballat en projectes a Europa, Sud-Amèrica i Nord-Amèrica. Actualment és acadèmic i investigador associat a l’Oxford Internet Institute de la University of Oxford i director del Center for Research –Ceibal Foundation d’Uruguai. Una de les seves aportacions més conegudes és el concepte d’“aprenentatgeinvisible” que va desenvolupar conjuntament amb John Moravec.

L’aprenentatge invisible està més relacionat amb un tipus de coneixement personal i experiencial, que es pot adquirir en qualsevol lloc i en qualsevol moment. És un tipus de coneixement que té a veure amb habilitats no cognitives, per això és difícil de sistematitzar i d’avaluar i esdevé invisible per al sistema educatiu, però existeix. Hi intervenen els avenços tecnològics i les transformacions de l’educació formal, no formal i informal, a més dels espais intermitjos que es generen a partir de la interrelació de tots aquests àmbits. La clau, segons ells, està en establir ponts entre els aprenentatges informals i els formals a través de l’experimentació, d’estratègies didàctiques com la solució de problemes, l’elaboració de projectes, els laboratoris d’experimentació, potenciant la cerca de solucions a problemes plantejats pels propis estudiants, el planejament de preguntes obertes i provocadores, la construcció de projectes i propostes en ambients no formals i informals, etc.

Recentment ha publicat “La innovación pendiente. Reflexiones sobre educación, tecnologia y conocimiento”.

Amb aquesta publicació Cristóbal Cobo ens convida a pensar en l’educació des d’una nova òptica, una que planteja que la veritable innovació està en explorar noves formes de valorar i reconèixer el coneixement, tant dins com fora de l’aula. Considera que fins ara, els dispositius han acaparat tota l’atenció, però els veritables canvis en l’ensenyament i l’aprenentatge han estat invisibles. Ara convé donar-los la visibilitat.

Atès que la tecnologia forma part integral de les nostres vides, aquesta reflexió transcendeix el context educatiu i parteix de la base que tot espai es converteix en un entorn d’aprenentatge. Però en aquest nou entorn no podrem trobar fórmules per treballar. Al contrari, la gran aportació de l’autor consisteix en analitzar els desafiaments que presenten les tecnologies en l’ensenyament i la redefinició dels conceptes saber i coneixement en una societat que està en plena transformació.

Més informació sobre Cristóbal Cobo

De totes aquestes qüestions parlarem i debatrem amb Cristóbal Cobo. Us convidem a acompanyar-nos-hi i a qüestionar-nos plegats la manera com entenem la docència, la innovació i l’educació.

Més informació sobre la sessió