Model PIC-RAT

Durant el darrer tram del curs passat, vam encetar una secció dedicada a models que ens poden ser útils en el moment d’utilitzar recursos tecnològics en la nostra docència. Aquests models ens han d’ajudar a trobar el punt dolç entre el girar l’esquena a la introducció de recursos digitals que dinamitzin la nostra docència i l’ús exagerat d’eines tecnològiques.

El primer model que vam presentar va ser el model SAMR del Dr. Ruben Puentedura on cada lletra corresponia a un nivell d’ús de les tecnologies en entorns docents: Substitució, Augment, Modificació i Redinició.

El segon model, el model RAT, va ser desenvolupat per la Dra. Joan Hughes, en col·laboració amb la Dra. Ruth Thomas i la Dra. Cassie Scharber. De fet, es tracta d’una simplificació del model anterior perquè passa de 4 a 3 nivells: Reemplaçament (substitució), Amplificació i Transformació.

Doncs bé, avui tanquem aquest apartat dedicat a models amb el model PIC RAT. En aquest cas es tracta d’una matriu creada per Toyce Kimmons, Charles R. Graham i richard E. West. La principal característica és que té en compte el rol de l’estudiantat en les activitats dissenyades. D’aquesta manera, ens queda un quadre de doble entrada amb nou espais possibles.

A l’eix de les X hi trobem les tres alternatives del model RAT: Reemplaçament, Amplificació i Transformació; i a l’eix de les Y, hi ha el rol de l’estudiantat: Passiu, Interactiu i Creatiu. Cadascuna de les 9 combinacions ens ofereix una forma diferent d’avaluar l’ús de les tecnologies en docéncia.

Segons els autors, la majoria dels professorat que comença a integrar la tecnologia tendeix a adoptar usos més propers a la part inferior esquerra (és a dir, substitució passiva). Per tant, els autors reivindiquen que han creat aquesta matriu per animar-los a considerar críticament les seves pròpies pràctiques i per oferir-los un camí suggerit per traslladar les seves pràctiques cap a la part superior dreta (és a dir, creatives i transformadores).

Podeu endinsar-vos més en aquest model fent un cop d’ull al següent vídeo:

I, per entendre bé la base teòrica sobre la que s’ha creat, no dubteu en visitar la pàgina d’aquest article.

Els tres models presentat en aquest apartat de recursos us poden ajudar a valorar l’impacte sobre els processos d’ensenyament i aprenentatge que tenen les tecnologies que apliqueu a la vostra docència.